maandag 6 december 2010

IJzel


Het leek gisteren zo mooi. Warm water regende uit de hemel en spoelde al die rotsneeuw van de weg. Het leek te mooi om waar te zijn, maar dat was het ook. Veel ongevallen door gladheid, vertraging op Schiphol (bericht op NU.nl)

Vanmorgen 05:50 ben ik vol goede moed in de Strada gestapt. Het eerste stukje op de stoep in de straat was wat hobbelig door alle herbevroren sneeuwpulp, maar eenmaal op de weg ging alles lekker. Nu ja, alles… ik was blijkbaar vergeten om de boordaccu op te laden voor het weekeinde, want de knipperlichten van de Strada weigerden dienst. Gelukkig heb ik een reserve accu bij me. Altijd handig, hoewel deze eigenlijk bedoeld is als back-up in geval de tocht wat langer duurt dan van tevoren gedacht. De temperatuur is ook prettiger dan de afgelopen dagen, en fietsen op de sneeuwvrije weg gaat een stuk lichter :)

De weg is toch wel wat glad op plaatsen, en even later blijkt dat het fietspad tussen de Muziekwijk en het spoorbaanpad plaatselijk niet glad is. De rest van het pad is één grote ijsbaan. Hier heb ik geen zin in… Na enig overleg met mezelf ben ik maar retour gegaan en ben met de Punto op pad gegaan. Ook geen lolletje; het is inmiddels 06:15 en het verkeer begint op de Hoge ring al vast te lopen. Bij de Literatuurwijk staat een oud bedrijfswagentje naast de sloot. Getuige de bandensporen door de berm is de onfortuinlijke bestuurder afgelopen weekeinde van de weg in de sloot geraakt vlak voor het ingaan van een flauwe bocht. Ook op de A6 en A1 is het langzaam rijden. Nu is dat niet erg, want ik hou niet van gladheid, ook niet als ik me op vier wielen verplaats.

De foto aan de kop van dit artikel is de sneeuwpop die de lokale ‘jeugd’ opgeworpen heeft in de Muziekwijk. Is die sneeuw toch nog érgens goed voor ;-)


dinsdag 30 november 2010

Sunrider

Ik blijk de Strada minder dan de Flevobike Alleweder II te gebruiken voor de dagelijkse boodschappen. Zeg maar niet, terwijl ik dat met de FAW regelmatig deed. Vind het in en uitstappen in de Strada eigenlijk te lastig daarvoor . Vandaar dat ik eens rond neus, en vond daarbij de Sunrider. Lijkt mij een dat de instap hierbij een stuk gemakkelijker is :)

Flinke spits omdat ik voorzichtig gereden heb.

Krijg nou wat. Vanmorgen met de fiets naar kantoor. Beetje voorzichtig gereden natuurlijk, want het zag er op plaatsen behoorlijk glad uit, blijk ik een flinke spits veroorzaakt te hebben: Toch nog files door te voorzichtig rijden (NU.nl) Nou vraag ik je! 

Welaan, de kilometerstand voor November is al weer bekend, hoewel ik vanavond nog zesendertig kilometer af moet leggen. Ik sluit November af met een aantal van 1128 gereden kilometers. Dat geeft 7994 gefietste kilometers in het jaar 2010 en een totaal van 2836km daarvan afgelegd in de Strada.
Ondanks de kou geeft dit een warm gevoel; ik heb het jaartotaal van 2008 verbeterd met nog een maand te gaan. 2010 Wordt dus mijn nieuwe record-jaar dankzij de Flevobike Alleweder II en de Strada! En oh ja, het is ook nog eens goed voor Het Milieu natuurlijk :D 1087 kg Fiat-Punto CO2 uitstoot voorkomen in 2010. Dat compenseert weer dat ik mijn afval niet zo goed scheid...

EDIT: De terugrit vanavond was best wel fris. Beetje glad ook op plaatsen. Maar wat blijkt; ik heb mazzel dat ik heelhuids thuisgekomen ben. De gevoelstemperatuur was -10°C volgens onweer-online.nl ! Brrrrrrrrrrr. -10°C klinkt veel beter dan -2°C wat de temperatuur van de lucht was. Prachtuitvinding, die windchill.

maandag 29 november 2010

Winterweer

Vanmorgen was het best wel fris in de Strada. -3,5°C en een beetje wind mee. Best te doen dus, maar wel een beetje rustig gereden in verband met bevroren plasjes water (ijs dus...). Kleding was hetzelfde als de afgelopen periode, met uitzondering van een paar extra sokken. Die bleken achteraf toch niet voldoende want ik kreeg nog koude tenen.

In de loop van de middag werd duidelijk dat ik in de sneeuw terug naar huis zou moeten rijden. Een sneeuwfront dreef ons land in van onze oosterburen af. 
En inderdaad. Om 16:00 had het al even gesneeuwd op Schiphol. De Strada stond braaf op me te wachten met een dun laagje sneeuw op en rond de Velomobiel. Snel instappen en wegwezen, samen met Theo in de Strada 037.
De sneeuw bleef zo'n beetje de hele rit aanhouden. Uiteindelijk lag er een dikke centimeter sneeuw toen we 1:50 later in Almere aankwam.
De rit was eigenlijk niet bijzonder byzonder. We hebben er wel een half uurtje langer over gedaan dan normaal omdat we op plaatsen wat voorzichtiger moesten zijn vanwege de gladheid. Best vermoeiend ook, met de Strada door de sneeuw ploegen. Zonder trappen van de Hollandse brug af is meestal goed voor een snelheid van 40+ km/h. Vandaag stond je bijna stil onderaan de helling, zo erg remt die sneeuw. Geen super prettige rit dus, maar als je het tegen het alternatief afzet, dan waren we helemaal niet slecht af :)

76 Kilometers gefietst vandaag, de nieuwe spiegel-lampen werkten weer perfect ("zeer indrukwekkende hoeveelheid licht" volgens Theo) en nu lekker aan de maaltijd; Pasta met gehaktsaus :)

vrijdag 26 november 2010

Eerste ervaring met spiegel-lampen

Gisteren de eerste indrukken opgedaan met de nieuwe spiegel-lampen in werking. Heb de hele weg de lampen gedimd, en alleen op de donkere onverlichte fietspaden voluit aan gehad. Wat me opviel, is dat auto's je veel meer ruimte geven, en eerder geneigd zijn om te stoppen bij een kruispunt. Oh nee. Da's niet waar. Eigenlijk merk ik vrij weinig verandering aan het gedrag van de mede-weggebruikers. Maar ik heb geen klachten gehad over verblinden, geen tegenliggers die spontaan de berm in reden, en de verlichting bleef gewoon functioneren. Proef geslaagd dus. Nu de bedrading en schakelaars mooi integreren in de huidige installatie.

Onderweg naar huis had ik trouwens nog een déjà vú. In Amstelveen stond er ineens een in fluorescerend geel jack geklede motor-agent op het fietspad. Hand omhoog, en ik dacht néé hè, niet wéér… Maar gelukkig knikte hij vriendelijk naar me en hield de op het fietspad rijdende brommer aan Whoehahahahahahahaaaaaaa.

Almere is weer een Strada Velomobielrijder rijker. André Elias heeft deze maand (?2011?) zijn Strada 59 gekregen volgens de Velomobiel.nl rijderslijst. André, Gefeliciteerd! Of ben ik een jaar te vroeg...


Zijn C-Alleweder staat te koop; ik kwam zijn advertentie tegen op ligfiets.net


Hij wil er graag minimaal €3000 voor hebben. En dat begrijp ik wel, maar ik verbaas me als nieuwkomer toch wel over de prijzen die er gevraagd worden voor tweedehands velomobielen. In dezelfde lijst staat een 10 jaar oude Quest aangeboden voor €4600, een één jaar oude Quest voor €5900, een 9 jaar oude Quest voor €4100, een Versatile zonder leeftijd voor €4500, nog twee Limits voor ronde de €2750. Alleen de prijs voor de één jaar oude Quest lijkt mij enigszins in verhouding staan tot het geleverde. Maar wie ben ik...

Heb me daar al eerder over verbaasd (bij aanschaf van de Flevobike Alleweder en daarna bij zijn opvolger) en heb toen besloten tot aanschaf van een gloednieuwe Strada, die net als de Mango met een redelijk korte termijn te leveren is.

Waar ik me ook over verbaas; in Almere zijn er redelijk veel velomobielen geleverd, maar er is er maar één die ik regelmatig zie. Dat is de Strada van mijn collega. Misschien moet ik gewoon vaker buiten komen :D

Tot zover deze overdenkingen. Vandaag met de Punto. Geen bonuspunten voor mij dus.

donderdag 25 november 2010

Nog meer lampenfoto's

Gewoon, omdat het kan :)

Vandaag weer met de Strada naar kantoor, bij een temperatuur vanmorgen van -1°C. Was wel wat fris; vooral m'n tenen werden een beetje koud. Lijkt wel winterrrrrrrrrrrrrrr.

@Mick: Over je suggestie voor een stroomlijnkap; Ik denk dat dat met de huidige montage niet alleen lastig is, maar ook weinig winst geeft. Voor de stroomlijn had ik de lamp beter direct voor de steel van de spiegel kunnen bevestigen, in plaats van ernaast. Zou dan makkelijker zijn om een stroomlijn kap eromheen te maken ook...

Maar ik ga het maar zo laten ;-)

woensdag 24 november 2010

Au....Au!

Het zit erop. Of eigenlijk, ze zitten erin. Twee gaten. Twee gaten in mijn Strada. Dat deed wel even pijn, maar het moest. Die draadjes naar de spiegel-lampen moet toch érgens naar binnen. Afijn. It is done. En het staat wel mooi zo.
De eerste test binnenshuis. De twee lampjes via een weerstand van 560 Ohm aan de 12V accu - de high-tech dimvoorziening - en de Bausch & Müller IQ Cyo.
Hier staan de lampen direct op de 12 Volt. Ongeveer 1,5 Watt per lamp.
Gedimde spiegel-lamp in combinatie met de standaard dagrijverlichting.
Ik heb een drietal 12 Volt aansluitingen gemaakt. Altijd handig, bijvoorbeeld voor een TomTom of extra verlichting :) Het zijn drie Dean pluggen uit de modelbouw-wereld. Dealextreme verkoopt ze onder de naam T-connector. Ik heb er drie op een stukje T-profiel gelijmd met epoxy.
Hier de tijdelijke schakeling voor de nieuwe lampen. Zo kan ik een tijdje rond rijden en zien hoe een en ander bevalt, en hoe veel korter de accu mee zal gaan.

EDIT: ...en het bleek te bevallen. Zie dit artikel over het netter maken van de bedrading.