zaterdag 23 juni 2012

Cycle Vision 2012

Theo en ik zijn gisteren naar Cycle Vision 2012 geweest, om mee te doen aan de 1 uurs race. De gebroken en gescheurde frames van de Strada waren gelukkig op tijd gelast anders had ik nog met de open Trike aan de startlijn moeten verschijnen.

Ik was eerst van plan om naar de RDW baan te fietsen - het is immers maar 27 kilometer hier vandaan - maar de gelegenheid bood zich aan om een ritje op de VeloTejoTrailer mee te krijgen. Dat scheelt een hoop gefiets! Tijdens de rit was het nog behoorlijk buiig; de Strada's stonden bij aankomst aardig blank. 

Strada 15 (Theo) en Strada 48 gebroederlijk (of is het zusterlijk) naast elkaar op de VeloTejoTrailer:
 De 'opstelplaats' naast de RDW Baan.
Gelukkig is het tijdens de race droog gebleven. Mooie luchten, met helaas een behoorlijk wind.
Het stuk bij de toeschouwers was gelukkig een wind-mee stuk, zodat de snelheid niet al te beschamend was (meestal rond 40-45km/h). De snelheid aan de overkant met wind tegen zakte behoorlijk in. Mijn eigen meter stond op het eind van de rit op een gemiddelde van 38 7 km/h.

De open liggers hadden een groter snelheidsverschil; ik ben op het 'publieke deel' wel 3 keer achtereen ingehaald door een open ligger met geel shirt, die ik dan op het stuk met wind tegen weer inliep. 
Ik heb geweldig genoten van de race en de gezelligheid. Dit is zeker voor herhaling vatbaar.

Hieronder nog even wat Strada-porno, speciaal voor Gerrit en Cor!











Mooie beelden van Droplimits.de



Later.. meer!

woensdag 20 juni 2012

Hij is weer stijf!

Gisteren de gebroken buis van het frame gespalkt met een stuk buis en een sjorband. Zo was er weer redelijk te fietsen met de Cookie Strada 48. Voorzichtig ben ik naar Dronten gepeddeld, met zo weinig mogelijk kracht op de pedalen. Dus vooral heel voorzichtig optrekken en zo min mogelijk remmen bij obstakels.

De rit langs de Lage Vaart tussen de Oostvaardersplassen en de A6 was prachtig, zonnetje erbij en geen wind. Ik zag nog een zilverreiger voorbij komen, de derde al dit jaar, en op de Torenvalkweg glibberde nog een (Ring?)slang de weg over vlak voor de Strada. Op de lange stukken liep de snelheid nog langzaam op naar de 35km/h. Niet slecht :)

Voor de verandering reed ik in één keer goed naar Velomobiel.nl
Ik leer het nog wel eens!

Buiten de breuk bij de knik tussen de pedalen en de boeg, bleek het frame ook een scheur te hebben bij de knik tussen de pedalen en het stuur. Ook de kleerhanger (het frame tussen de smurfenmuts, wielkast en flens) bleek gebroken. Dit was me nog niet eerder opgevallen omdat hier mijn alarm voor gemonteerd zit. Even leek het erop dat ik ook de swingarm van het achterwiel gescheurd had, maar dat was een eigenwijs haartje :P

Beide frames zijn weer vakkundig gerepareerd door de heren van Velomobiel.nl.

De terugweg was weer een heerlijke rit. Wat fietst zo een Strada toch goddelijk! En het frame is weer lekker stijf – de beweging van de pedalen is een stuk minder dan voorheen (achteraf logisch), en bij het instappen valt het stuur niet meer naar beneden als ik op de rand van het instapgat zit.

Op de terugweg nog 3 ooievaars gespot en met een vaartje rond de 40 km/h op huis aan gegaan.

Nu op naar Vrijdag, op naar CycleVision, waar een nieuw persoonlijk record hoop te vestigen.

donderdag 14 juni 2012

Pang, báál...

Gisteren heerlijk naar kantoor gefietst met de Strada. Ook de terugweg verliep voorspoedig, tot Amstelveen. Net buiten Amstelveen zei het aluminiumframe tussen de trappers en de neus "Páng" en bungelden de trappers losjes in het vooronder. De buis was vlak voor de voorste knik helemaal doormidden gebroken.

Dat was dus balen, ik was nog niet eens op de helft op weg naar huis...

Gelukkig heb ik uit mijn Allewedertijd een vrij uitgebreide gereedschapsset overgehouden. De reserve remkabel en Ty-raps kwamen goed van pas om de buis met een noodreparatie op zijn plaats te houden. Zo kon ik voorzichtig naar huis peddelen en bleef de vertraging beperkt. 

Ik hoop het frame nog gerepareerd te krijgen voor Cycle-Vision 2012.

's Avonds zijn we lekker naar de bioscoop gegaan. "The Avengers 3D" stond op het programma. Het was een geweldige ervaring; door het EK duel zaten we met z'n tweeën in de bioscoopzaal, die normaal bestemd is voor 161 man.



"Awesome" Ongestoord genieten van een fantastische film.



Later... meer!

vrijdag 25 mei 2012

Hoezo SMIDSY

Hoezo: "Sorry, ik had je niet gezien. Je bent ook zo laag!"

De Strada is bijna net zo hoog (en lang) als een auto! Hieronder het wetenschappelijk bewijs :)



Later... meer!

vrijdag 11 mei 2012

Velotejo Strada valt uit elkaar

Eergisteren in prachtig weer retour gereden naar Almere. De heenweg, daar zullen we het maar niet (meer) over hebben :\

In Ouderkerk aan de Amstel was een kort technisch onderzoek nodig. De gele Strada van VeloTejo leek uit elkaar te vallen. Er bleek wat speling te zetten op het linker wiel.

Niets levensbedreigends, dus de tocht kon hervat worden.

Hierbij wat video's van de rit, gewoon, omdat het kan :)

Stukje van de Woon-werk-route - 't Gein tot Weesp


Onderweg een vluchtige ontmoeting met "de Mondriaan Alleweder" vanaf 05:30.

Stukje van de Woon-werk-route - Weesp tot Almere Literatuurwijk


Vanaf 07:00 zie je hoe VeloTejo zijn persoonlijk record net niet verbeterd. Mijn eigen snelheid op dat stukje was maximaal 50 km/h.
Vanaf 21:00 vrouwen die schrikken van Theo.

Zoals altijd,

Later ... meer!

woensdag 9 mei 2012

Werkzaamheden fietstunnel Nieuwemeerdijk en N232

Het rijden met de Risse Racing Genesis schokbreker bevalt me prima. Ik heb er nu 150km mee gereden en het comfort aan boord is duidelijk toegenomen. Op asfalt merk je er eigenlijk niets van, maar bij bijvoorbeeld het afrijden van verkeersdrempels is de klap achter je rug verdwenen. Ook klinkerwegen worden soepeler genomen; de voorwielen stuiteren nog wel vrolijk, maar het achterwiel deint soepel achter je aan. Een hele verbetering :)

's Morgens voor de rit is de achterkant van de Strada "hard". Indrukken met de hand is niet mogelijk. Bij het instappen vanmorgen kwam de demper los toen ik op de rand van het instapgat zat. Weet niet of dit zo blijft, of dat het verbetert als de afdichtingen in de demper wat soepeler geworden zijn.

Bochten durf ik niet harder te nemen, en ook bij het aanzetten merk ik geen verschil. Ik maak me dan ook niet de illusie dat ik harder rij met de schokdemper dan met de veer, maar het comfort is dus wel merkbaar beter. En dat rechtvaardigt de aankoop voor mij geheel.


Vanmorgen in de Bijlmer bij het AMC moest ik om een truck heen rijden die bij het stoplicht zijn oplegger was vergeten. Trekker en oplegger stonden een paar meter uit elkaar. De beste man had vandaag beter éérst een kopje koffie kunnen nemen voordat 'ie de combinatie koppelde.

Geen foto, want om die tijd zat ik zo'n beetje in het rode vlekje middenin de bui. Ben blij dat ik in een Velomobiel zat :D


 
Dat hebben wíj weer...


"Vanaf begin mei 2012 sluit de provincie Noord-Holland de fietstunnel onder de Nieuwemeerdijk in Nieuwe Meer geheel af voor (brom)fietsverkeer. De afsluiting is noodzakelijk in verband met werkzaamheden aan deze fietstunnel. De werkzaamheden aan de fietstunnel duren tot en met oktober 2012. Voor al het (brom)fietsverkeer geldt in die periode een alternatieve route. Het autoverkeer moet hierdoor rekening houden met ernstige vertraging.

Vanwege de werkzaamheden voor het project ‘Aansluiting A9’ wordt in het najaar van 2012 de indeling van de rijstroken voor autoverkeer op de Nieuwemeerdijk aangepast. Om dit te kunnen realiseren, is het noodzakelijk de huidige fietstunnel te verlengen. Tijdens deze werkzaamheden is geen (brom)fietsverkeer door de tunnel mogelijk.

Alternatieve route voor (brom)fietsverkeer In de huidige situatie kruist het (brom)fietsverkeer de Nieuwemeerdijk via de fietstunnel.
Tijdens de werkzaamheden gaat het (brom)fiets-verkeer echter gebruik maken van een fietsoversteek, waardoor zij het autoverkeer kruisen. De fietsoversteek komt zo’n 100 meter ten noorden van de huidige fietstunnel te liggen en wordt duidelijk aangegeven met bebording. 


Extra veiligheidsmaatregelen Om het (brom)fietsverkeer een veilige oversteek te kunnen waarborgen, wordt de nieuwe oversteek geregeld met verkeerslichten met drukknopinstallatie. Hierbij geeft een aftelmechanisme duidelijk aan wanneer de (brom)fietser over kan steken. Daarnaast is het tijdelijke fietspad duidelijk en permanent verlicht, zodat het autoverkeer eventuele (brom)fietsers aan kan zien komen. Tot slot zullen er tijdens de eerste periode in de spitsuren verkeersregelaars aanwezig zijn. Voor het autoverkeer wordt aan beide zijden een snelheidsbeperkende drempel gerealiseerd.

Ernstige hinder voor autoverkeer Het autoverkeer zal vertraging gaan ondervinden van de tijdelijke fietsoversteek. Dit wordt veroorzaakt door de verkeerslichten die de oversteek van de (brom)fietsers mogelijk maakt.
Op de N232 (Oude-Schipholweg) gaat in de zelfde periode van 7 mei t/m half juni 2012 in fases groot onderhoud (met wegafsluitingen) plaatsvinden.
Op de site van de provincie Noord-Holland is uitgebreide informatie te vinden."

De omleiding is nog geen feit; men is op het moment bezig om het tijdelijke fietspad aan te leggen...

Later.... meer!

maandag 7 mei 2012

Kettingpech

Vandaag heb ik langs de weg gestaan met de Strada. Dát ben ik niet (meer) gewend! Sinds de Flevobike Alleweder is dit slechts de tweede maal dat het mij overkomt. Dat was met de FAW echt wel anders. 

De eerste keer dat ik stil kwam te staan met de Strada was omdat er een band leeggelopen was door het losdraaien van het binnenwerk van een ventiel. 

Vandaag was de ketting aan het protesteren. Na 10800km was de ketting zodanig gerekt dat 'ie van het kettingblad afliep in een bocht in Weesp. En dat terwijl we net achterop gereden werden door een gele Quest! Gelukkig had ik Velotejo bij de hand met een voorraad rubber handschoenen aan boord.

Na wat geklooi de  ketting zowel voor als achter weer op de bladen weten te krijgen. De rest van de rit heb ik voor de zekerheid de ketting maar op het grote voorblad gelaten.

Zojuist in de pauze heb ik de ketting twee schakels ingekort. Bij een proefritje liep alles soepel. Hoop dat dit afdoende is en zo niet, dan haal ik er gewoon nog een paar schakels tussenuit :P
Quemo gaf in een commentaar op mijn vorige post aan zich zorgen te maken over het uitsteken van het ventiel van de Genesis schokdemper. Omdat ik toch in de buurt was, hierbij een plaatje van de ingebouwde demper. Het ventiel lijkt mij vrij beschut te zitten, zo vlak tegen de afscherming van de pion aan. Zelf stouw ik overigens geen materiaal aan die zijde van het wiel. De gereedschapskoffer ligt bij mij altijd links.


Later... Meer!