zondag 19 oktober 2014

Personaliseren.

Mooi, compleet en functioneel als een Strada is, er blijft altijd wel wat te wensen over. 

Zo heb ik voor Cookie Strada 48 een aansluiting voor de acculader gemaakt in de stalling. Of eigenlijk; ik heb de acculader ingebouwd onder de keukenkastjes, en de aansluitdraad van de accu verlengd en naar de stalling gebracht. 



Die kabel plug ik bij thuiskomst in een contact in de Strada, en zo wordt de accu moeiteloos geladen. Dat gaat eigenlijk (bijna) altijd goed, zodat ik de reserveaccu die ik een jaar voor niets heen en weer gesleept heb tegenwoordig maar thuis laat.



In Strada 48 heb ik een drietal 12 Volt aansluitingen. Hiervoor gebruik ik T-connectoren die ook wel in de modelbouw gebruikt worden. Daar gebruik ik er eigenlijk altijd maar een van tegelijk. Ofwel voor de lader, ofwel voor de 5 Volt USB adapter voor de TomTom/ Smartphone. Afijn, de plug van de lader past dus niet zomaar op de elektrische installatie van Strada 202, dus die ga ik aanpassen.

Voor Strada 202 wordt het een enkele plug aan een kabeltje, in plaats van de drievoudige strip in Strada 48.


De 202 is immers door Velomobiel.nl al voorzien van een USB aansluiting boven het rechterwiel.




Gelukkig zit de schakelkast tegenwoordig met klittenband bevestigd en is niet meer gelijmd. Het relais van de clignoteur is ook verplaatst zie ik. Die heeft nu een plekje in de schakelkast, naast de dimmer van de koplamp (ook nieuw).




Ik sluit twee draden aan. Een direct aan de bedrading van de accu (voor de Avionics Master Switch) en een parallel aan de bedrading voor het achterlicht. De eerste natuurlijk als aansluiting voor de acculader, de tweede in voorbereiding op de komst van nieuwe spiegellampen. Na de modificatie ziet de spaghettiboel er zo uit:




Eenmaal dicht zie je er niets meer van, behalve dan dat er twee T connectoren uit de schakelkast tevoorschijn komen.




De connector bescherm ik met wat siliconenvet tegen corrosie. De kabel van de acculader in de stalling kan weer gebruikt worden :-) Hier een foto van de acculader aansluiting in actie. Heel spannend... 



Nog een ingrijpende modificatie: Twee stukjes klittenband op de rechter wielkast voor de drinkslang van mijn CamelBak Unbottle 70. De bidonhouder ga ik er later nog eens uit halen.




Velomobiel.nl raadt aan om de velomobiel met een slot door het achterwiel op slot te zetten. Nu gaat dat vrij lastig door de twee wieldoekjes. Net als bij de 48 maak ik een paar gaten in de wieldoeken.




Zodat ik niet meer zo hoef te klooien met het op slot zetten :-)




Het slot hangt tijdens het rijden aan de ophanging van de stoel.


Zo, nu kan ik er voorlopig even tegen :-)



Zoals altijd,


Later...meer!

dinsdag 14 oktober 2014

En toen was het donker.

Ik heb jaren met een reserveaccu rondgereden voor het geval dat m'n verlichtingsaccu er mee zou stoppen. Maar na jaren vrijwel nutteloos heen en weer gesleep heb ik hem op een gegeven moment maar thuis gelaten.

Daar moest in aan denken, toen ik de eerste woon-werkrit met Strada 202 aflegde.

 
De verlichting deed het onderweg al niet al te florissant, maar halverwege de rit schee die er helemaal mee uit. Gelukkig had ik mijn helmlamp nog! Hoe kan dat nou weer, ik had de accu toch netjes geladen met de nieuwe Voltcraft lader van Velomobiel.nl? What can go wrong!



Nu ja, genoeg blijkbaar. Bij nadere beschouwing geeft de lader wel een groen lampje na 6 uur laden, maar heeft deze in werkelijkheid geen druppel elektriciteit in de accu gestopt. De spanning van de 12 Volt accu na het laden is maar 10,6 Volt.

Ik ben niet zo van de "breng maar terug" generatie, ik ben meer van de "schroef hem open en kijk wat er scheef zit" generatie. Gelukkig is "wat er scheef zit" bij deze lader vrij duidelijk; Midden links op de printplaat van de acculader zit een stukje waar de soldeerchinees duidelijk niet erg zijn best heeft gedaan; een spoeltje maakt geen contact met het (weggevreten?) spoor op de printplaat. Slordig, maar repareren neemt minder tijd en moeite dan met de lader terug naar Dronten.



Na de reparatie wordt de lader ook warm tijdens het laden (duh...) en heb ik geen problemen meer met de verlichting.

Zoals altijd,
Later...Meer

maandag 13 oktober 2014

Nog meer Strada 202 :-)

Met dank aan Jurren dit keer: Nog meer foto's van de aflevervlucht van Strada 202 :-)








Jurren, bedankt!


Zoals altijd.

Later...meer!

PS: Ik moet een nieuwe helm zie ik nu...


zondag 12 oktober 2014

Strada 202 :-)

Met dank aan mijn lieftallige EchtGenoote: Foto's van de aflevervlucht van Strada 202!

Een aflevervlucht inclusief begeleiding door Jurren in zijn Strada 49.
Vriendelijk dank voor de escorte! En dat je jezelf een beetje ingehouden hebt ;-)







Zoals altijd...
Later...meer!

vrijdag 10 oktober 2014

BeauBleu en Aqua-Blauw

Meanwhile, in a galaxy far, far away...


Strada 48

Strada 48 is helaas gehavend uit de strijd gekomen, en fietsen met een open trike is ook niet je dat, dus wat te doen?

Ik kocht Strada 48 in september 2010. Hij is op de dag van de aanrijding dus bijna 4 jaar. In die 4 jaar heb ik er 28.540 km mee gereden. Dat is iets meer dan de helft van mijn woon-werkverkeer in die periode. De Strada is dus redelijk intensief gebruikt.





Ik heb er vrij weinig onderhoud aan gehad de afgelopen 4 jaar. Elke 7000 km nieuwe voorbanden, elke 14.000 km een nieuwe achterband en een enkel setje binnenbanden. Een achterplaat voor het linker- of rechterwiel, een paar pedalen, remkabels, en dat was het wel zo'n beetje. 

Ik heb aan de Strada ook wat verbouwd.

  • Wat gespeeld met (mini-)viziers, maar dat waren geen blijvertjes.
  • Een motoralarm ingebouwd en er weer uit gehaald.
  • Een tweetal lampjes aan de spiegel gemonteerd. Een aanrader!
  • Een elektrische aansluiting gemaakt voor accessoires en als aansluiting voor de acculader in de stalling. Eveneens een aanrader!
  • De bidonhouder weggehaald in verband met het gebruik van dikke F-Lite banden en de Camelback unbottle (weer zo'n aanrader).
  • Een steunkabel voor het stuur. Ook al zo een blijvertje :-)
  • Een Velomobielonderdelen.nl Risse Genesis achterdemper ingebouwd :-) :-) :-)

Eigenlijk is de Strada dus op hoofdlijnen in originele staat gebleven en alleen op details aangepast.

Wat voor onderhoud verwacht ik binnenkort? Niet veel. Ik schat dat het niet lang meer duurt voor ik de aandrijfonderdelen moet vervangen:
  • Ketting
  • Tandwiel voor
  • Cassette achter
...die zijn nu 28540 km oud, maar dat zal je de kop ook niet kosten.

De verzekering van de tegenpartij heeft zonder morren de door Velomobiel geoffreerde reparatie vergoed. Als ik alleen kijk naar de kosten, is de beste oplossing om de Strada gewoon te laten repareren en eventueel meteen de slijtende delen te laten vervangen. Dan kan ik er weer voor jaren tegen. Reparatie is de verstandige keuze, zeker als je bedenkt dat de reparatie ongeveer 3 weken duurt en een nieuwe Strada een levertijd van rond 4 maanden heeft.

MAAR.

Er staat een mooie Strada in voorraad bij Velomobiel.nl
En hij heeft bijna alles wat ik wens:
  • Brede velgen (standaard tegenwoordig).
  • 12 Volt elektrische installatie (ook al standaard) met USB aansluiting.
  • Tilbeugel.
  • Knipperlichten (onbegrijpelijk nog steeds geen standaard).
  • Een tweede spiegel (kan aangebracht worden).
De Risse Genesis demper en CamelBak kan ik omzetten, de lampjes eventueel ook, maar die maak ik liever nieuw.

Ik zou alleen graag een dubbele koplamp hebben. Maar een enkele is ook acceptabel.

De moderne Strada heeft wat verbeteringen aan het frame voor en achter, en heeft wat verstevigingen in de romp. Deze moeten het vervormen van de romp tegengaan. Dat scheelt verlies van trapenergie en scheuren in je frame.

En hij is nieuw.

En hij is Aqua-Blauw (turquoise officieel) en heeft een mooi nummer: 202...



Dus dan is de keuze toch snel gemaakt...

Zoals altijd... later meer!

donderdag 9 oktober 2014