woensdag 20 oktober 2010

Geen herfstvakantie AKA K..k..k..k…Klittenband

Ik hou niet van Klittenband. En de Strada zit er vol mee, net als voorheen de Flevobike Alleweder. Het is niet de klitten of het band, maar de kleeflaag waarmee het klittenband bevestigd zou moeten zitten die mijn toorn verdient. De oorzaak spreekt voor zich; klittenband in de velomobiel blijft vaak niet op z’n plek. De kleeflaag kan klaarblijkelijk niet tegen hitte (Alleweder in de zon geparkeerd…) of vocht (condens). Ik heb nu zo’n beetje het merendeel van de klittenband in de Strada al moeten vervangen of opnieuw moeten verlijmen met contactlijm. En dat ondanks dat Velomobiel.nl zich ingespannen heeft om de lijmlaag een goede kans te geven, getuige de aangebrachte epoxy hechtlaag op strategische plekken. Ook verwarmt met het klittenband alvorens men het aanbrengt (heb ik van horen zeggen…). Het mag helaas niet baten.

Ook de kap over de kettinggoot lag los. Dat gaf gisteren een hels kabaal onderweg, als de ketting weer in contact met de kap kwam. Bij het verherverlijmen van het klittenband op de body kwam ik er ook achter waarom het kettingwiel zo’n raar geluid maakt; de rubber ring van het wiel is geheel verdwenen. Dat dus al na circa 1000km – zo kras heb ik het op de Alleweder nog nooit meegemaakt.

Ook heb ik een mooi plekje gevonden voor m’n beugelslot. Die lag voorheen los in de kuip maar blijkt perfect op te hangen om het ophangpunt van de rugleuning van de zitting. Stukje klittenband op de wielkast tegen het bonken en klaar is Gijs :)

Dit stukje is natuurlijk niet compleet zonder een woord over het weer. Hoewel... Laat ik er maar niets over zeggen. Dat zegt genoeg denk ik.
De gevolgen van de wegwerkzaamheden bij Muiderberg blijken voor fietsers overigens mee te vallen. Meestal is er met een klein beetje oponthoud wel langs te komen, hoewel ik er gistermorgen (in het donker en in de stromende regen) uit voorzorg maar omheen gereden ben. Ik heb hierdoor een kwartier door Weesp gedoold – nooit geweten dat Weesp zo groot is! Toen ik voor de tweede keer langs het station reed, had ik eindelijk door dat er iets net goed zat met de navigatie (of eigenlijk met de navigator).

Onderweg ergens in Weesp nog een spannend moment ervaren, toen het achterwiel met Vredesteijn PM langer dan normaal opzij gleed in de bocht. Gelukkig herstelde zich dit heel beheerst en kon ik mijn weg veilig vervolgen.

Vanmorgen dus ondanks de wegwerkzaamheden de brug over de A1 maar weer genomen. Een luide *BONK* maakte mij erop alert dat een deel van het wegdek weg gefreesd is. Dat had dus totaal gemist. Gelukkig was het hoogteverschil klein genoeg en heeft de fiets geen schade opgelopen.

4 opmerkingen:

  1. Erwin, wees blij : bij mijn Strada was de rubberring van de kettingrol al na amper 25 km verdwenen ! De opvolger ligt er nu al bijna 8.000 km op, dus het zal wel gewoon een maandag-exemplaar zijn geweest zeker ;-) ?
    Sommige klittenbanden in m'n Strada komen ook los, ik plak die opnieuw vast met secondenlijm. Hierbij heb ik geleerd van te wachten tot de lijm wat is opgedroogd vooraleer het geklit terug vast te plakken, anders laat het na een tijdje opnieuw los ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. welkom in de wereld van de kettingrollen Erwin! als ik jou was zal k er vast een paar op halen ( gij woont er immers om den hoek ) bij Q131 noooooit een rol hoven vervangen, zelfs niet na 5000 km,.. en q389... ruim 10.000 mee gequest en zit nummertje 3 al op/in maar als je pe zijn verhaaltjes wel eens leest kan het veel gekker... hij heeft ze wel eens na 20 km vervangen en meerdere op een rit... tja..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aha, toch geen herfstvakantie...! :) Wel gek, je hebt mij nog steeds niet kunnen overtuigen om mijn FAW rustig los te laten en een Strada te bestellen. Oké, bij mijn FAW komt een deel van de klittenbandstrip van het beroemde zeiltje ook langzaam los maar dit is al zeker een jaar gaande en nog niet zo problematisch dat ik de moeite heb genomen om hier een tube bisonkit voor te gaan halen! Maar dit ga ik binnenkort maar wel alsnog doen nu we zo genadeloos het natte kille seizoen induiken... gr. YL

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @stradaatje: Ja, dat had ik denk ik gelezen op je Blog. Maar 1000km is toch wel vrij weinig hoor; IMHO heeft zo'n kettingrol in de Strada veel minder te lijden dan in de FAW. Bedankt voor de secondenlijm-tip. De volgende strip die loskomt ga ik daarmee proberen.

    @Beekie: Ik heb inderdaad een en ander gelezen over kettingrollen op de blogs her-en-der. Velomobiel stuurt me een nieuwe ring op, hoewel "het geluid mee gaat vallen als de rol eenmaal ingesleten is". Heb toch liever een rubber ring erin, da's toch net iets minder lawaaiig.

    @FAW319: Ben niet bezig om je te overtuigen hoor; lekker blijven rijden in dat ding! Merk wél dat de Strada sociaal gezien een stuk acceptabeler is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen