dinsdag 15 december 2015

Eigen Karma eerst

Na de lekke band van gisteren (overigens de eerste lekke band van Strada 202 ever...) heb ik vandaag maar een paar nieuwe banden gemonteerd.

Ik had al een tijdje (weken) nieuwe banden liggen en hoewel vervanging na 8000  km nog niet echt nodig is, heb ik ze er toch maar onder gezet zodat ze niet meer zo in de weg liggen in de huiskamer.


Op de foto een nieuwe band (op de velg) en de twee oude banden er bovenop. Ik zeg het maar even welke nieuw is en welke oud, want eigenlijk is er nog helemaal niets te zien aan de oude banden. Zelfs het profiel is nauwelijks lager bij de oude dan bij de nieuwe!

De oorzaak van de lekke band van gisteren zal wel altijd een mysterie blijven. Geen idee waar het aan lag; ik heb de band grondig onderzocht maar kon geen steentje of andere scherpe indringer vinden ter hoogte van het lek. Nu ja, niet alles is altijd verklaarbaar.

Zoals altijd...
...Later meer!

maandag 14 december 2015

Karma

Karma heeft een incubatietijd van 5 maanden. Weet ik nu.




Slechts één persoon nam de moeite te informeren of "Alles Goed?" was. Een scooter-rijder nog wel. Moet mijn vooroordelen misschien maar eens heroverwegen.


Zoals altijd...
...Later meer!

woensdag 4 november 2015

Onderhoud verschillende bruggen.

Goed nieuws, de Lange Vechtbrug in Weesp is sinds afgelopen maandag weer open voor wegverkeer. De opbouw en het wegdek hebben een opknapbeurt gehad. De werkzaamheden zijn keurig binnen de planning afgerond.


Nu heb ik alleen nog een omweg tussen Amsterdam Z/O en Ouderkerk aan de Amstel. In het recreatiegebied De Hoge Dijk wordt groot onderhoud gepleegd aan drie bruggen, waarvan er één natuurlijk op mijn route ligt.

maandag 2 november 2015

Voor het eerst...

Op weg van Schiphol naar huis, op een ietwat zonnige maandagmiddag zie ik in mijn spiegel opeens een felle, lage fietslamp opdoemen op het Spoorbaanpad in Almere.

Mijn eerste vrees is dat het Theo is die me weer eens inhaalt {zucht}. Maar dan zie ik dat het een blauwe Velomobiel is. Het is Jurren die me weer eens voorbij komt lopen {zucht}. Maar... wat zit zijn koplamp raar laag?

Eenmaal langszij zie ik dat het geen van tweeën is. Het is een DFDaar heb ik wel eens in proef-gezeten, maar dit is de eerste keer dat ik er een in het wild zie.  Een pracht van een fiets! En snel. Sneller dan ik, hoewel dat ook weer niet zo veel zegt ;-)


Volgens de Intercitybike rijderslijst moet dit dan de DF van Theo Homan wezen. Zelfde route, andere Theo dus :-)

Theo blijkt volgens dit artikel overgestapt van een roeifiets naar een DF en heeft nog wat ontwenningsverschijnselen. Mooie fiets Theo, veel plezier er mee!

Zoals altijd...
...later meer!

zondag 25 oktober 2015

7777 km op de teller van Strada 202.

Meestal heb ik het niet zo in de gaten, maar van de week had ik een mooi rond getal op de kilometerteller staan, en heb ik er ook nog eens aan gedacht om een foto te nemen: 7777 km


Tadaaa! Ze hebben zelfs de vlag voor me uit gehangen... Wat een eer!



Terwijl ik aan het fotograferen was op het fietspad in het Amsterdamse Bos, kwam er nog een mooie witte carbon Strada langszij om te informeren 'of alles goed met me was'. Heel vriendelijk, maar inderdaad; alles was goed met me :-)

Zoals altijd...
...later meer!

woensdag 21 oktober 2015

Nieuw uithangbord Viks Parket

Ik reed van de week op de dijk langs de Gaasp langs Viks parket, en zag dat ze de gele Limit die daar altijd stond vervangen hebben door een gele Quest. 



De Limit stond altijd tegen de winkelpui aan geparkeerd, maar de Quest staat 'iets' meer in het zicht. Ook de belettering van de Quest is 'iets' opzichtiger.


Wel opvallend zo, die reclame. Misschien moet ik op die manier ook maar eens reclame maken voor mijn Edelsmid atelier.



Overigens, het fietpad tussen Driemond en Z-O wordt flink onderhanden genomen, net als de provinciale weg. Da's mooi op tijd, want 's winters rij ik niet zo graag meer langs 't Gein maar rij dan via dit pad naar de Gaasperplas.

Zoals altijd...
...Later meer!

vrijdag 2 oktober 2015

Mistig

Het was vanmorgen mistig in het land. Vooral in de polders was het zicht soms heel beperkt. Ik was vroeg op pad, en blij dat ik een warme muts/kraag dinges om mijn nek had gedaan, want het was best wel fris in de mist.

Op de foto hieronder baan ik mezelf een weg door de mist op het Ton Storkpad. Op een gegeven moment heb ik de helmlamp maar uit gedaan, want die belemmerde het zicht meer dan dat 'ie het bevorderde.


Hier en daar 'langzamer dan normaal', maar verder was het een vrij incidentloze rit. De ochtend was al lustig aan het gloren bij mijn aankomst op Schiphol. 


Eenmaal gedoucht en enige etages hoger is de zon al net boven de horizon te zien. Prachtig, de natuur!



Zoals altijd...
...Later meer!





donderdag 24 september 2015

Helmlamp aangesloten op boordaccu.

Recent schee de accu van mijn helmlamp (die ooit nieuw was) er mee uit. Nu ja, een van de twee LiIon cellen kapte ermee, en daarmee wordt de accu onbetrouwbaar. Ik heb dus deze zomer even zonder helmlamp rondgereden, maar nu het herfst wordt en donker enzo is dat natuurlijk geen optie meer. 

In plaats van een nieuwe accu heb ik de helmlamp nu met een kabel aangesloten op de 12 Volt boordaccu. Voor de hoeveelheid licht die de helmlamp geeft maakt het geen verschil; alleen wordt de lamp iets warmer in het gebruik. De LED driver is blijkbaar minder efficiënt op deze spanning. De capaciteit van de accu is ruim voldoende om deze extra belasting 3 uur van stroom te voorzien.

Ik sluit de lamp nu aan op dezelfde aansluiting die ik voor de acculader gebruik, noodzakelijkerwijze met dezelfde T-connectoren. De connector is in geval van calamiteiten gewoon los te rukken.

Er zit geen schakelaar in de kabel, dus de lamp is aan zolang de kabel aangesloten is. Ik rij altijd met alle verlichting aan, dus dat is voor mij niet zo een probleem, en het verlaagt de kans op storing.




Tijdens het rijden valt de kabel achter mijn rug en loopt dan onder mijn arm langs richting de aansluiting in de Strada. Ik voel er dus niets van tijdens het rijden. De kabel is bovendien lang genoeg om uit de Strada te stappen zonder dat ik hem los hoef te halen.



Ook op beide helmlampen zelf zit de T-connector. De witte 'aanslag' op de pennen van de lamp connector is opzet; dit is siliconen-vet wat wat moet voorkomen dat de connector gaat corroderen.

Groot nadeel van deze wijziging is nu dat de boordaccu de enige spanningsbron is. Moet denk ik toch maar weer een reserve accu mee gaan nemen.


Zoals altijd...
...Later meer!

vrijdag 18 september 2015

Met de Strada naar de nieuwe werkplek

Het aantal berichten op deze pagina is de laatste tijd wat minder. Maar fiets ik dan ook minder? Nee, ik dacht het niet! Sterker nog; ik fiets meer dan ooit. Ik heb namelijk sinds kort een extra werkplek erbij. Naast het Avionics Engineeren bij een luchtvaartbedrijf, ben ik met mijn eega de andere hobby wat professioneler aan gaan pakken.

We hebben sinds kort namelijk een eigen atelier in Almere. En dat is prima bereikbaar met de fiets!


Hier kan ik naar hartelust sieraden maken :-) Maar dat betekent dus wel dat ik minder tijd heb om berichtjes te schrijven op dit blog.


Nieuwsgierig geworden? Op gijzenedelsmeden is mijn werk te bewonderen. Of nog beter, kom gewoon langs op onze open (mid)dag aanstaande zondag


Zoals altijd...
...Later meer!


dinsdag 15 september 2015

Stormchased

De Lange Vechtbrug in Weesp is bijna twee maanden gestremd. Vanmorgen de Strada over de biggeruggen getild om om de noodbrug te komen. Die stomme dingen zijn net iets te hoog en ik heb de onderzijde van Strada 202 er vorige week al aan geblesseerd. De noodbrug zelf is breed genoeg voor de Strada, dus goed geregeld zo :-)


's Middags vragen opvallend veel collega's "En, ben je op de fiets vandaag?".  De aanleiding is een onweersbui die over het veld op ons af komt. Rond 16:00 is het behoorlijk aan het spoken op Schiphol. Zelfs zo erg, dat een Emirates A380 voor vertrek even op de baan blijft staan tot het ergste voorbij is. Ik vertrek toch maar en leg een handdoek in mijn nek tegen het inwateren. Gelukkig regent het niet zo lang en kan ik die handdoek al snel weer wegleggen.


In Weesp blijkt de oprit aan de kant van Almere aangepast te zijn. Die stomme biggeruggen zijn weggehaald, en ik kan lekker in de Strada blijven zitten. Snel nog even een foto gemaakt van de afzetting voor de ophaalbrug. Ze willen blijkbaar echt niet dat je er nog overheen fietst.


Na Weesp komt het tweede buienfront steeds nader; Het zicht in de spiegels bestaat nu grotendeels uit donkere wolken.



Uiteindelijk kom ik net op tijd aan in Almere. Ik krijg nog net het begin van de bui mee, maar ben binnen voor ze de kranen echt open draaien.


Zoals Altijd...
...Later meer!

maandag 17 augustus 2015

Strada 202 aangevallen op fietspad Hoge Dijk

Strada 202 aangevallen op fietspad Hoge Dijk door Amerikaanse Rode Rivierkreeft des doods!



Rij ik nietsvermoedend over een fietspad in natuurgebied Hoge Dijk (bij Amsterdam Zuid-Oost), behoorlijk doorweekt van de regen, staat daar opeens een GIGANTISCHE Amerikaanse Rode Rivierkreeft des Doods midden op het fietspad! 

Hij stond daar vervaarlijk naar Strada 202 te zwaaien met zijn grijperige rode klauwen des doems. Ik deed het bijkans in mijn broek van de angst! Daar was geen doorkomen meer aan. Mijn hele leven fietste in een toertocht aan me voorbij!

Oh wacht...





Gelukkig hebben zowel de kreeft, fiets en ik het overleefd :-)

Zoals altijd....
...Later meer!

LOL Quote uit de comments hieronder van Erwin & Tante Lies:
"Die kreeft heeft trouwens mazzel gehad dat hij niet onder de Strada Der Verplettering kwam!"

woensdag 5 augustus 2015

Pastel Strada Express Schiphol- Almere

VeloTejo en ik hebben vandaag lekker de blits gemaakt met onze pastel-Strada's op weg van Schiphol naar Almere :-)


vrijdag 17 juli 2015

Verbouwen N236 bij Driemond met Gein en Zandpad

Men gaat de komende twee jaar het kruispunt N236/ Gein en Zandpad bij Driemond verbouwen.

Het kruispunt wordt compacter gemaakt door de bestaande aansluitingen Gein-Noord en Gein-Zuid te combineren tot één aansluiting en deze tegenover de bestaande aansluiting van Zandpad Driemond te plaatsen. Zo ontstaat er een viertakskruispunt, geregeld met verkeerslichten.

Op Viadrupsteen is een aantal mooie overzichtsfoto's geplaatst. Streetview - maar dan mooier! Nu ik erover nadenk... volgens mij heb ik die hoogwerker waar ze de foto mee gemaakt hebben zien staan destijds. 

Dit is de route die ik daar nu nog kan rijden. Er zijn twee routes die ik kan nemen komend van Weesp (rechtsboven). Naar de Gaasperplas (linksboven) of langs Gein Noord richting Abcoude (middenonder). Bij Gein Noord en Gein Zuid staat een stoplamp, maar daar heb je meestal niet zo'n last van.



De nieuwe situatie, zelfde route. De fietspaden zijn wijder en de stoplampen zijn verdwenen, maar daarvoor heb je wel 4 krappe bochten terug gekregen. Niet ideaal dat je komende vanaf de Weesperbrug alle vaart eruit moet halen voor de krappe bochten, maar ik denk dat er wel mee te leven valt. Vooral omdat ik niet al te veel verkeer verwacht tegen te komen.



De aankondiging van het project is hier te vinden, alle informatie over het N236 project daar.

De rijbaan langs Gein Noord is het afgelopen jaar onder handen genomen en ligt er nu heel glad bij. Een hele verbetering!


Zoals altijd... 
... Later meer!