dinsdag 1 januari 2013

Beschermen nachtzicht

Allereerst de beste wensen aan 'alle' lezers van mijn Blog voor het komende jaar :-) Dat het maar een gezond en fietsrijk jaar mag worden.

Ik rij nu enige tijd rond met de helmlamp. Het rode achterlicht is niets op aan te merken, maar het witte licht voor heeft nog wel wat ruimte voor verbetering. Vooral in de mist geeft de lamp teveel licht in het zichtveld. Niet op de weg, maar de mistdruppels verstrooien de lichtbundel. In dat soort gevallen is het beter de lamp uit te zetten, net als de lampen aan de spiegels, die ik dan beter kan dimmen. 

Maar ook als het niet mist, geeft de helmlamp soms teveel licht op de 'motorkap' van de Strada. Het strooilicht van de lamp valt net op de voorrand van het instapgat, en de fel rode kleur van de Strada vermindert het zicht op het fietspad en de berm. Nu is dit op te lossen door nóg meer licht op de weg te richten, maar de eenvoudiger oplossing leek mij om het strooilicht af te schermen. Vandaar dit experiment met een kap onder de lamp.
De foto's hieronder illustreren de werking van de kap. Links zonder kap en recht mét.

Het gemakkelijkst experimenteren is het met een kapje van kunststof of karton. Dat materiaal is makkelijk te vormen en aan te passen. Dat heb ik dus niet gedaan, en heb de kap meteen van aluminium gemaakt. Tja, je bent eigenwijs, of je bent het niet...

De lamp verandert me nu in een soort van Eénhoorn. Zo aan de werkbank lijkt de opzet geslaagd, maar ik moet een en ander nog in de praktijk beproeven.

Later...meer!

donderdag 20 december 2012

Er is toch nog hoop voor de mensheid.

Er is toch nog hoop voor de mensheid. Tot die conclusie ben ik gisteren gekomen.

De vaart zat er niet echt in tijdens de morgenrit. Nu heb ik dat wel vaker, dus geen reden tot paniek. ook helde de Strada wat meer naar rechts dan normaal, maar dat kan ook aan de vering liggen - die is niet meer zo best. Uiteindelijk bij het wachjten voor het stoplicht bij de Brandweerkazerne in Amstelveen schraap ik opeens met mijn hak over de grond. Is mijn fiets zo asymmetrisch? Blijkbaar werken mijn hersenen ook niet op volle toeren, want het duurt nog een minuut voordat ik er aan denk om de een hand uit te steken naar het wiel om de bandenspanning te controleren. 

Nu ja, er was dus geen spanning meer op de band. Die stond helemaal plat.

Terwijl ik mijn 'tweede echte' lekke band stond te repareren langs de Oranjebaan in Amstelveen, is mij wel twee maal gevraagd of 'alles wel goed met me was'. Een Buschauffeur van Connexxion (zonder bus) en een automobiliste zagen de Strada op zijn kant liggen en twijfelden niet. Dat doet me toch wel goed :)

Het betrof overigens de band van het rechter wiel. Er zat een dikke steensplinter in de vrij recente PM. Misschien toch maar eens de marathon Plussen er weer onder gooien; de volgende keer is het wellicht niet zoe lekker warm (4°C).

Later.... meer!

woensdag 12 december 2012

Lowpass en opeens een station in Poort

Wonderbaarlijke verschijning van Station Almere Poort.
Een aantal dagen per week (meestal 3) rij ik op het fietspad - pardon, de HPV-Freeway - door Almere Poort. De laatste tijd in het donker, zowel heen als terug. En dan blijkt maandag opeens, dat men - onder dekking van de duisternis - een heel trein- en busstation gebouwd heeft! Compleet met bussen en steeds meer voetpadders die gebruik maken van het Spoorbaanpad.
Het is een waar mirakel! Een zee van licht en bedrijvigheid midden in de verlaten duisternis van Almere Poort. En een extra verkeerslicht te nemen door de eenzame HPV-Freeway gebruiker. Het station blijkt afgelopen zondag geopend te zijn.

Lowpass
Alsof dat nog niet genoeg was, kreeg ik vandaag langs nog een andere verassing. En een soort van Déjà vu! In het licht van mijn vele koplampen ontwaarde ik een Meerkoet. En hij ontwaarde mij. En hij vloog op - recht op mij af! Ik kon elk detail van zijn lowpass gadeslaan dankzij de felle lichtbundel van mijn helmlamp. Nog net op tijd kon ik mijn hoofd terugtrekken in de schuimkap, zodat alleen mijn helm er nog maar boven uit stak. Zacht tikte hij mij nog even aan. Dat was heel wat beter dan de doffe klap die ik eerder hoorde in de Alleweder. Ik ben vandaag niet omgekeerd om de schade op te nemen, maar wellicht dat ik dat de volgende keer toch maar moet doen.

Later... meer!

vrijdag 23 november 2012

Volop donker, dus tijd voor...

Het is weer volop donker, dus tijd voor...
...een nieuw achterlicht!

Enige tijd geleden alweer attendeerde mede-velomobilist Theo me op het niet werken van de derde LED van mijn Strada rem/ mist achterlicht. 

Omdat ik de lichtopbrengst van die ene 5mm LED die als achterlicht functioneert toch al niet zo denderend vind, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb mijzelf een nieuw achterlicht ontwikkeld. 

Nu ja, ontwikkeld...

... heb bij Halfords een achterlicht gekocht en eens bekeken hoe ik die het best kan plaatsen op de dikke kont van de Strada.
De beste plek (lijkt mij), is "op z'n kop" onder het til-oog. Zo kan ik gebruik maken van de 4 gaten die er al in zitten voor de huidige 5mm LEDs.

Vervolgens heb ik een plaatje aluminium pas gemaakt voor in het achterlicht, en deze voorzien van 3 rode één Watt LEDs, en een tweetal drivers.

De twee LEDs achter de reflector staan straks standaard aan, terwijl de derde achter de heldere lens erbij geschakeld gaat worden als ik rem.




Nu alleen nog even bedenken hoe ik dit ga monteren zonder de top van de Strada af te halen :P


Later...meer!




zaterdag 17 november 2012

Renault Twizy; goed voor acceptatie Velomobielen?

Er komen steeds meer soorten verkeersdeelnemers bij, naast de klassieke Fietsen/ Scooters en Motoren/ Auto's. 

Ik noem als voorbeeld de Velomobielen, Brom-mobielen en sinds kort ook steeds meer 'e-' voertuigen. En dan denk ik met name aan voertuigen als de Renault Twizy

Je ziet ze steeds meer. Niet alleen in de media, maar ook 'in real life'. Grote(re) bedrijven zien denk ik een mogelijkheid om het duurzame karakter van hun bedrijfsvoering te benadrukken.




Ook de voorzieningen om het gebruik van elektrisch aangedreven voertuigen mogelijk te maken zie je steeds vaker voorkomen.


Ik denk dat dat een goede ontwikkeling is. Niet omdat al deze elektrisch aangedreven voertuigen zo goed zijn voor het milieu, want dat zijn ze niet allemaal, maar omdat het de acceptatie van vervoer-anders-dan-per-auto verhoogt. Het bereidt de mens voor op een volgende stap in de evolutie van het persoonlijk transport: De Velomobiel.



In mijn ogen verschilt een Twizy in het verkeer niet zo veel van een Velomobiel - elektrisch aangedreven voertuigen zouden de verstokte automobilist dan ook wel eens kunnen leren dat er  nog ander verkeer op de rijbaan aanwezig is dan de automobiel. En dat kan gunstig zijn voor de omgang van automobilisten met Velomobiel(achtige) voertuigen.



Later...meer!

woensdag 14 november 2012

Armeluis GPS tracker

Nu ja, Armeluis... 

Ik kwam er achter dat er tegenwoordig mooie GPS tracker programma's zijn voor de smartphone. Nu zijn die slimme telefoons niet goedkoop, maar in zoverre is het een armeluis oplossing, dat ik niet heb aan hoeven schaffen om gebruik te maken van de GPS tracking functie.

Ik kwam deze (gratis) applicatie tegen: Sports-Tracker.com

Hij is verkrijgbaar in verschillende smartphone-smaken en verandert je telefoon in een GPS tracker met (heb ik niet geprobeerd) een hartslag meet functie. De applicatie synchroniseert via internet met een database bij Sports-Tracker, en je kunt je training via de PC bekijken en delen met de andere gebruikers.
Eigenlijk doet 'ie alles wat ik wil. Ik heb slechts sporadisch de behoefte om deze data op te nemen, en kan een grotere uitgave (aan een 'echte' GPS) niet verantwoorden.

Wel valt op dat de accu van de telefoon een stuk sneller leeg loopt bij gebruik van deze toepassing. Ook heeft het gebruik van andere functies op je telefoon invloed op de werking van de tracker. Lastig, maar de prijs/ prestatie verhouding valt maar moeilijk te overtreffen :)


Later.... meer!

donderdag 1 november 2012

A-Check inspectie-items

Het is nu al weer twee maandjes geleden dat ik problemen had met de frames in mijn Strada. Onder andere het 'kleerhanger' frame op de wielkast van het achterwiel was gescheurd. Dat is toen allemaal netjes en onder garantie gerepareerd, maar er werd mij toen aangeraden om periodiek een aantal inspecties te verrichten.

Allereerst het kleerhangerframe. Die is gelast naast de rechter (voor de kijkers links) steun. Daar is meteen een versteviging op aangebracht, zoals tegenwoordig standaard is op nieuw af te leveren velomobielen, zodat scheuren hier minder waarschijnlijk geworden zijn. Bovendien zou eventuele schade hier zou vrij snel op moeten vallen, helemaal nu ik elke rit mijn Camelbak aan dit frame ophang.



Bij de demontage van het kleerhangerframe bleek dat de moer van de bout waarmee de achterveer aan de wielkast bevestigd is losgetrild was. Eigen schuld, ik had de vleugelmoer waarschijnlijk niet hard genoeg aangedraaid bij het installeren van de Risse achterdemper. Ook de dunne moer tussen het oog van de demper en de wielkast was los gaan zitten, en dat kan op termijn leiden tot schade aan de wielkast. Mij werd toen aangeraden om regelmatig te controleren of de vleugelmoer nog vast zat.



Nu ben ik een beetje lui, en heb de vleugelmoer maar vervangen door een RVS moer M8 met nylonring. Dat voorkomt weer een inspectie-item :) Het komt toch eigenlijk niet voor dat ik het achterwiel wil laten zakken…
 


 De eerste las in het frame (tussen stuur en trappers).
 .


En de tweede las in het frame (tussen trappers en bevestiging aan de voorzijde).






Nog een inspectie-item: De achterbrug; Let op scheuren die vanaf overgangen in materiaal/ lasnaden groeien.


Zoals altijd...
...later meer!