vrijdag 23 november 2012

Volop donker, dus tijd voor...

Het is weer volop donker, dus tijd voor...
...een nieuw achterlicht!

Enige tijd geleden alweer attendeerde mede-velomobilist Theo me op het niet werken van de derde LED van mijn Strada rem/ mist achterlicht. 

Omdat ik de lichtopbrengst van die ene 5mm LED die als achterlicht functioneert toch al niet zo denderend vind, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb mijzelf een nieuw achterlicht ontwikkeld. 

Nu ja, ontwikkeld...

... heb bij Halfords een achterlicht gekocht en eens bekeken hoe ik die het best kan plaatsen op de dikke kont van de Strada.
De beste plek (lijkt mij), is "op z'n kop" onder het til-oog. Zo kan ik gebruik maken van de 4 gaten die er al in zitten voor de huidige 5mm LEDs.

Vervolgens heb ik een plaatje aluminium pas gemaakt voor in het achterlicht, en deze voorzien van 3 rode één Watt LEDs, en een tweetal drivers.

De twee LEDs achter de reflector staan straks standaard aan, terwijl de derde achter de heldere lens erbij geschakeld gaat worden als ik rem.




Nu alleen nog even bedenken hoe ik dit ga monteren zonder de top van de Strada af te halen :P


Later...meer!




zaterdag 17 november 2012

Renault Twizy; goed voor acceptatie Velomobielen?

Er komen steeds meer soorten verkeersdeelnemers bij, naast de klassieke Fietsen/ Scooters en Motoren/ Auto's. 

Ik noem als voorbeeld de Velomobielen, Brom-mobielen en sinds kort ook steeds meer 'e-' voertuigen. En dan denk ik met name aan voertuigen als de Renault Twizy

Je ziet ze steeds meer. Niet alleen in de media, maar ook 'in real life'. Grote(re) bedrijven zien denk ik een mogelijkheid om het duurzame karakter van hun bedrijfsvoering te benadrukken.




Ook de voorzieningen om het gebruik van elektrisch aangedreven voertuigen mogelijk te maken zie je steeds vaker voorkomen.


Ik denk dat dat een goede ontwikkeling is. Niet omdat al deze elektrisch aangedreven voertuigen zo goed zijn voor het milieu, want dat zijn ze niet allemaal, maar omdat het de acceptatie van vervoer-anders-dan-per-auto verhoogt. Het bereidt de mens voor op een volgende stap in de evolutie van het persoonlijk transport: De Velomobiel.



In mijn ogen verschilt een Twizy in het verkeer niet zo veel van een Velomobiel - elektrisch aangedreven voertuigen zouden de verstokte automobilist dan ook wel eens kunnen leren dat er  nog ander verkeer op de rijbaan aanwezig is dan de automobiel. En dat kan gunstig zijn voor de omgang van automobilisten met Velomobiel(achtige) voertuigen.



Later...meer!

woensdag 14 november 2012

Armeluis GPS tracker

Nu ja, Armeluis... 

Ik kwam er achter dat er tegenwoordig mooie GPS tracker programma's zijn voor de smartphone. Nu zijn die slimme telefoons niet goedkoop, maar in zoverre is het een armeluis oplossing, dat ik niet heb aan hoeven schaffen om gebruik te maken van de GPS tracking functie.

Ik kwam deze (gratis) applicatie tegen: Sports-Tracker.com

Hij is verkrijgbaar in verschillende smartphone-smaken en verandert je telefoon in een GPS tracker met (heb ik niet geprobeerd) een hartslag meet functie. De applicatie synchroniseert via internet met een database bij Sports-Tracker, en je kunt je training via de PC bekijken en delen met de andere gebruikers.
Eigenlijk doet 'ie alles wat ik wil. Ik heb slechts sporadisch de behoefte om deze data op te nemen, en kan een grotere uitgave (aan een 'echte' GPS) niet verantwoorden.

Wel valt op dat de accu van de telefoon een stuk sneller leeg loopt bij gebruik van deze toepassing. Ook heeft het gebruik van andere functies op je telefoon invloed op de werking van de tracker. Lastig, maar de prijs/ prestatie verhouding valt maar moeilijk te overtreffen :)


Later.... meer!

donderdag 1 november 2012

A-Check inspectie-items

Het is nu al weer twee maandjes geleden dat ik problemen had met de frames in mijn Strada. Onder andere het 'kleerhanger' frame op de wielkast van het achterwiel was gescheurd. Dat is toen allemaal netjes en onder garantie gerepareerd, maar er werd mij toen aangeraden om periodiek een aantal inspecties te verrichten.

Allereerst het kleerhangerframe. Die is gelast naast de rechter (voor de kijkers links) steun. Daar is meteen een versteviging op aangebracht, zoals tegenwoordig standaard is op nieuw af te leveren velomobielen, zodat scheuren hier minder waarschijnlijk geworden zijn. Bovendien zou eventuele schade hier zou vrij snel op moeten vallen, helemaal nu ik elke rit mijn Camelbak aan dit frame ophang.



Bij de demontage van het kleerhangerframe bleek dat de moer van de bout waarmee de achterveer aan de wielkast bevestigd is losgetrild was. Eigen schuld, ik had de vleugelmoer waarschijnlijk niet hard genoeg aangedraaid bij het installeren van de Risse achterdemper. Ook de dunne moer tussen het oog van de demper en de wielkast was los gaan zitten, en dat kan op termijn leiden tot schade aan de wielkast. Mij werd toen aangeraden om regelmatig te controleren of de vleugelmoer nog vast zat.



Nu ben ik een beetje lui, en heb de vleugelmoer maar vervangen door een RVS moer M8 met nylonring. Dat voorkomt weer een inspectie-item :) Het komt toch eigenlijk niet voor dat ik het achterwiel wil laten zakken…
 


 De eerste las in het frame (tussen stuur en trappers).
 .


En de tweede las in het frame (tussen trappers en bevestiging aan de voorzijde).






Nog een inspectie-item: De achterbrug; Let op scheuren die vanaf overgangen in materiaal/ lasnaden groeien.


Zoals altijd...
...later meer!

dinsdag 30 oktober 2012

Stamboom trike

"Jaap heeft een trike met zijn vader opgeknapt, trike is verkocht, en rijd nu Hurricane."



Februari 2011 gekocht van Sander uit Katwijk.

De e-Velomobiel. De perfecte oplossing voor persoonlijke mobiliteit.



Kris De Decker houdt in het Lowtech Magazine een betoog voor de elektrische velomobiel - een ligfiets met een aerodynamisch koetswerk - als dé oplossing voor de toekomst van de persoonlijke mobiliteit.

Dit volgt op zijn eerdere artikel “Eindelijk: een levenscyclusanalyse van de elektrische auto” waarin hij de conclusie trekt dat “de totale uitstoot van broeikasgassen bij de elektrische auto nauwelijks kleiner is dan bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor.”

De hoofdlijn in het tweeluik is dat de e-velomobiel alles is wat de elektrische auto wil zijn, maar niet is: een duurzaam alternatief voor de auto met verbrandingsmotor (met de nadruk op woon-werk verkeer).

Lowtech Magazine heeft er al vaker op gehamerd dat auto's alleen maar efficiënter kunnen worden gemaakt als ze veel lichter, kleiner en trager worden. Maar je kunt uiteraard hetzelfde resultaat bereiken door de fiets sneller, groter en zwaarder te maken; de e-velomobiel.

In de twee lijvige artikelen zet hij uitgebreid uiteen dat:
  • Een e-velomobiel voordelen heeft boven andere alternatieve vormen van vervoer en een volwaardig alternatief kan bieden voor de auto op grotere afstanden.
  • De e-Velomobiel aerodynamisch vormgegeven is, een laag gewicht heeft en zo toe kan met een lichte (250 Watt) motor en lichte accu.
  • De e-Velomobiel daarbij comfortabel is.
  • De huidige wetgeving in diverse Europese landen de grootschalige introductie van de e-Velomobiel nog in de weg staat.
Met daarbij natuurlijk een pleidooi om die regelgeving zo aan te passen dat de e-Velomobiel de gelegenheid krijgt om zijn potentieel waar te maken.


Meer leest u op Lowtech Magazine:


woensdag 24 oktober 2012

Kilometerstand September 2012

Dit is de kilometerstand van September 2012. Ik zit nu (halverwege October) op tegen de 6000km aan en ben op weg naar de 7000km dit jaar, ondanks alle wegwerkzaamheden op de HPV-Freeway.


Later... meer!