donderdag 1 november 2012

A-Check inspectie-items

Het is nu al weer twee maandjes geleden dat ik problemen had met de frames in mijn Strada. Onder andere het 'kleerhanger' frame op de wielkast van het achterwiel was gescheurd. Dat is toen allemaal netjes en onder garantie gerepareerd, maar er werd mij toen aangeraden om periodiek een aantal inspecties te verrichten.

Allereerst het kleerhangerframe. Die is gelast naast de rechter (voor de kijkers links) steun. Daar is meteen een versteviging op aangebracht, zoals tegenwoordig standaard is op nieuw af te leveren velomobielen, zodat scheuren hier minder waarschijnlijk geworden zijn. Bovendien zou eventuele schade hier zou vrij snel op moeten vallen, helemaal nu ik elke rit mijn Camelbak aan dit frame ophang.



Bij de demontage van het kleerhangerframe bleek dat de moer van de bout waarmee de achterveer aan de wielkast bevestigd is losgetrild was. Eigen schuld, ik had de vleugelmoer waarschijnlijk niet hard genoeg aangedraaid bij het installeren van de Risse achterdemper. Ook de dunne moer tussen het oog van de demper en de wielkast was los gaan zitten, en dat kan op termijn leiden tot schade aan de wielkast. Mij werd toen aangeraden om regelmatig te controleren of de vleugelmoer nog vast zat.



Nu ben ik een beetje lui, en heb de vleugelmoer maar vervangen door een RVS moer M8 met nylonring. Dat voorkomt weer een inspectie-item :) Het komt toch eigenlijk niet voor dat ik het achterwiel wil laten zakken…
 


 De eerste las in het frame (tussen stuur en trappers).
 .


En de tweede las in het frame (tussen trappers en bevestiging aan de voorzijde).






Nog een inspectie-item: De achterbrug; Let op scheuren die vanaf overgangen in materiaal/ lasnaden groeien.


Zoals altijd...
...later meer!

dinsdag 30 oktober 2012

Stamboom trike

"Jaap heeft een trike met zijn vader opgeknapt, trike is verkocht, en rijd nu Hurricane."



Februari 2011 gekocht van Sander uit Katwijk.

De e-Velomobiel. De perfecte oplossing voor persoonlijke mobiliteit.



Kris De Decker houdt in het Lowtech Magazine een betoog voor de elektrische velomobiel - een ligfiets met een aerodynamisch koetswerk - als dé oplossing voor de toekomst van de persoonlijke mobiliteit.

Dit volgt op zijn eerdere artikel “Eindelijk: een levenscyclusanalyse van de elektrische auto” waarin hij de conclusie trekt dat “de totale uitstoot van broeikasgassen bij de elektrische auto nauwelijks kleiner is dan bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor.”

De hoofdlijn in het tweeluik is dat de e-velomobiel alles is wat de elektrische auto wil zijn, maar niet is: een duurzaam alternatief voor de auto met verbrandingsmotor (met de nadruk op woon-werk verkeer).

Lowtech Magazine heeft er al vaker op gehamerd dat auto's alleen maar efficiënter kunnen worden gemaakt als ze veel lichter, kleiner en trager worden. Maar je kunt uiteraard hetzelfde resultaat bereiken door de fiets sneller, groter en zwaarder te maken; de e-velomobiel.

In de twee lijvige artikelen zet hij uitgebreid uiteen dat:
  • Een e-velomobiel voordelen heeft boven andere alternatieve vormen van vervoer en een volwaardig alternatief kan bieden voor de auto op grotere afstanden.
  • De e-Velomobiel aerodynamisch vormgegeven is, een laag gewicht heeft en zo toe kan met een lichte (250 Watt) motor en lichte accu.
  • De e-Velomobiel daarbij comfortabel is.
  • De huidige wetgeving in diverse Europese landen de grootschalige introductie van de e-Velomobiel nog in de weg staat.
Met daarbij natuurlijk een pleidooi om die regelgeving zo aan te passen dat de e-Velomobiel de gelegenheid krijgt om zijn potentieel waar te maken.


Meer leest u op Lowtech Magazine:


woensdag 24 oktober 2012

Kilometerstand September 2012

Dit is de kilometerstand van September 2012. Ik zit nu (halverwege October) op tegen de 6000km aan en ben op weg naar de 7000km dit jaar, ondanks alle wegwerkzaamheden op de HPV-Freeway.


Later... meer!

maandag 22 oktober 2012

Strada's in de mist.

Ik ben vanmorgen op een stikdonker (Ton Stork) pad gestopt in de hoop wat "Strada's in de Mist" foto's te kunnen schieten, maar helaas... De foto's missen een cruciaal element. 






Op schiphol Oost werkt men nog driftig aan de nieuwe aansluiting van de N201 op de A9 en heeft men weer een nieuwe omleiding aan mijn traject toegevoegd.


Later.... Meer!

zondag 21 oktober 2012

Nieuwe Vredesteijn HPV's op de trike

Ik heb deze week de 1000km stand bereikt met de trike.

De vorige eigenaar had eigenlijk niet zo veel gebruik van de trike gemaakt dus bij aankoop was deze voorzien van vrij verse Vredesteijn HPV's. Nu, na 1000km, begon het karkas al door te komen. Da's best snel, maar mijn rijstijl zal daar wel mede debet aan zijn. Ervaring met de Alleweder leert, dat het snel bergafwaarts kan gaan met de HPV's als het karkas eenmaal beschadigd is (de band verliest dan zijn vorm), dus tijd voor een vervanging.

Toch heb ik er voor gekozen om er weer HPV's op te zetten. De meest overtuigende reden is eigenlijk wel deze aanbieding van Ligfietsshop Tempelman: HPV per 10 - Van €233,36 voor €27,00. U bespaart: €206,36. 
Dat komt met verzendkosten mee neer op €3,10 per band. Ofwel een levenslange voorraad banden voor de prijs van één band.


Hier de oude band naast de nieuwe. Even veel profiel, maar net iets minder textiel zichtbaar bij de nieuwe.


Gisteren meteen even wat gereden met de nieuwe banden - het was immers onverwacht mooi weer. En het zal wel tussen mijn oren zitten, maar het nieuwe rubber reed fantastisch :)


Zoals altijd,

Later... meer!.

zaterdag 20 oktober 2012

Rood-Geel-Blauw wordt Rood-Wit-Blauw


Het was al een tijdje een bekend verschijnsel op de HPV-Freeway tussen Almere en Amsterdam: Het rood-geel-blauwe 'Treintje' Strada velomobielen dat heen en weer forenst (Kwik, Kwek en Kwak).
Maar vanaf heden is dat veranderd; Velotejo heeft zijn gele Strada vervangen door een (gebroken-) wit exemplaar. Vanaf nu is het dus het Rood-Wit-Blauwe treintje :)


We wachten nog op de aanvulling met een Oranje exemplaar.

PS: Let in het kader van 'zichtbaarheid in het verkeer' eens op de zichtbaarheid van de Strada's in vergelijking met die van de fietser er rechts naast. 


De HPV Freeway heeft de laatste tijd met wat haperingen te maken. Nieuw is het groot onderhoud aan de Snijdersbergweg/ Meibergdreef in Amsterdam Zuidoost. Hierdoor is de toegang tot de brug over de A2 niet bereikbaar voor velomobielen :(
Eind december zou het 'ijs en weder dienende' gereed moeten zijn en hebben we daar alleen nog maar de 'normale' hinder van de bouw van een nieuw hotel vlak naast de brug.

Zoals altijd:

Later... meer!.

EDIT: Mijn voorlopige route.  Hiermee omzeil ik zowel deze opbreking als de werkzaamheden langs het water bij Ouderkerk aan de Amstel en de wegwerkzaamheden bij NS station Holendrecht (ook al afgesloten):