maandag 13 augustus 2012

In de file uit kantoor.

Heb ík weer! 

File langs 't Gein! 

Langzaamrijdend en stilstaand verkeer voor me :(



;-)


Vandaag gezellig retour gefietst met Jurren en Theo; onderweg ook nog de Ambulancequest tegen het lijf gereden...



zondag 12 augustus 2012

Mist tijdens zonsopkomst in de Reaalspolder.

Twee plaatjes van mijn woon-werk route van afgelopen week.


Reaalspolder in het licht van de opgaande zon.


Pony's in de mist.

vrijdag 10 augustus 2012

Nieuwe helmlamp

Laat ik maar beginnen met een sneak preview van het eindresultaat. Hier een test van de nieuwe helmlamp in de tuin.

Uit de voorzijde komt gebundeld wit licht, genoeg om goed bij te zien, en zeker genoeg om zelfs overdag goed op te vallen. Uit de achterzijde komt een rode punt van licht die alle kanten uit straalt.

Dit is een foto van de onderdelen en een exemplaar 'I have prepared earlier'. De onderdelen liggen zo'n beetje op de plek waar ze in het uiteindelijke product terecht moeten komen. 
Allereerst moet de zaklamp ingekort worden. De schroefdop met schakelaar gooi ik weg; die is niet meer nodig. De rode LED lijm ik eerst met Thermal Glue en een afdeklaag 5 minuten epoxy op de afgezaagde body van de zaklamp.


De driver die in de zaklamp zit verwijder ik (voorzichtig). Deze doet ook geen dienst meer en kan weg. De steker plak ik met epoxy op een montagegat in de behuizing.

De nieuwe driver moet ook mishandeld worden. Deze is geschikt voor AC spanning en de diodebrug die daarvoor zorgt, geeft in de toepassing met een accu alleen maar verliezen. Die 4 dioden desoldeer ik, en de accu aansluiting (zwarte en rode draad) soldeer ik op de plaats waar eerst twee dioden gemonteerd waren.
De twee tabjes aan de zijkant van de print kort ik in, en de kleine witte LED (boven) en grotere rode CREE LED (onder) soldeer ik in serie op de LED+ en LED- aansluiting van de driver. Hier een foto in plaats van een elektrisch schema. De foto is in scene gezet; de witte CREE XP-G LED blijft namelijk veilig in de pil van de zaklamp bevestigd.
De driver en bedrading frommel ik in de zaklamp. Een dun velletje plastic zorgt ervoor dat er geen ongewenste contacten plaatsvinden tussen de driver en de behuizing. En dan... Tadaaaaa.
De 335 mA stroombron geeft ongeveer 1,3 Watt aan de witte LED (Vf ~ 4 Volt) en 0,7 Watt aan de rode LED (Vf ~ 2 Volt). opgenomen vermogen van de gehele lamp is 2 Watt (250mA bij 8 Volt). Stroombron is een accu van twee 18650 LiIon cellen. De witte LED geeft ongeveer 100 Lumen licht, de rode 50.
Zoals BrandweerQuest al opmerkte: Een hoop moeite; er zijn simpeler oplossingen. Maar dit is er een voor de liefhebber :)




Ik kom overigens steeds vaker deze sticker tegen in Amstelveen.
Hoop dat het besef omtrent vervuilend verkeer inderdaad toeneemt - en dat er ook wat aan gedaan gaat worden. Initiatieven als het weren van oudere auto's uit binnensteden juich ik dan ook toe.


Later... Meer!

woensdag 8 augustus 2012

Onderdelen nieuw helmlicht

Mijn huidige helmlamp is alweer van September 2010. Da's best wel oud voor een lamp :D

Bovendien: Een paar weken geleden kwam ik Elmi tegen in de ex-Quest van Beekie. Zij gaf als tip mee, dat de lampjes op de spiegel uitstekend te zien waren, maar dat de lamp op mijn helm eigenlijk niet bijdroeg aan mijn zichtbaarheid in daglicht. 

En ik heb een nieuwe helm.

En omdat het kan.

Hoog tijd dus voor een upgrade!



Voor de lamp heb ik de volgende onderdelen besteld bij DealExtreme:

Een 'next generation' zaklamp met CREE XP-G R5 LED

Een stroombron van ongeveer 335mA:

Een rode LED op koelster:

Een stekker setje:

De stoomboot uit Hong Kong is inmiddels gearriveerd.

Later... meer!

Commentaar BrandweerQuest hieronder (nu met werkende linkies en plaatje):
 Ik snap 'm, je bent verzot op elektrikkerie. ;-)
Het lampje kwam me bekent voor:
http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=6558
Maar het kan simpeler.
Ik heb tot voor kort altijd met dit soort lampen op mijn helm gereden.
http://www.petzl.com/us/outdoor/headlamp/performance/myo-rxp
Meerdere standen mogelijk. Zuinig voor zichtbaarheid( ook overdag soms) en in het donker voor lezen van instrumenten of verkeersborden naast de weg. Zelfs nog als noodverlichting als de accu weer eens leeg was.

Maarja, als je solderen wilt....

maandag 6 augustus 2012

Tussen de buien door.



Tussen de buien door fietsen, het kán in Almere. Of  regent het echt bijna nooit in Nederland. Je zou het het bijna gaan geloven :D Ik ben vandaag droog gebleven op zowel de heen- als terugreis naar en van kantoor, tijdens de lunchpauzewandeling en tijdens de avondrit!





De dag begon weer afschuwelijk vroeg; 5:50 de fiets in. In de verte wat gerommel, maar een heerlijke rit gehad.



In de pauze lekker gelunched (een salade met ossenworst :) en daarna even de benen wezen strekken. Aan 'de overkant' was het niet prettig, maar aan deze zijde was het aangenaam toeven in de zon.

En 's middags een even prettige terugtocht. Wederom droog, maar met wind mee dit keer. Op deze route kwam ik Elmi nog tegen in haar Quest langs het Gein. En een soort van op de weg wandelende krab (zitten er zoetwaterkrabben in het Gein?!). En daarbij ook nog een open, zilverkleurige (Tadpole) trike met bestuurder op het spoorbaanpad bij Almere Muziekwijk.



Jaja, zo beleef je niets en zo beleef je ... wat.


's Avonds nog even een kort rondje gedaan in Almere met ons beider trikes. Het begon al te schemeren, dus de verlichting kon weer aan :)

Ben druk bezig met een vervangend lampje voor mijn helm. Daarover later meer, maar ik zal nu alvast een klein tipje van de sluier verlichten:



Later ... meer!

zondag 5 augustus 2012

Kettwiesel on the road

We zijn een beetje aan het nadenken over hoe een tweetal trikes te vervoeren op de auto (zonder trekhaak) en warempel; moet je nou eens kijken wat we tegenkwamen op de A1!