woensdag 24 november 2010

Au....Au!

Het zit erop. Of eigenlijk, ze zitten erin. Twee gaten. Twee gaten in mijn Strada. Dat deed wel even pijn, maar het moest. Die draadjes naar de spiegel-lampen moet toch érgens naar binnen. Afijn. It is done. En het staat wel mooi zo.
De eerste test binnenshuis. De twee lampjes via een weerstand van 560 Ohm aan de 12V accu - de high-tech dimvoorziening - en de Bausch & Müller IQ Cyo.
Hier staan de lampen direct op de 12 Volt. Ongeveer 1,5 Watt per lamp.
Gedimde spiegel-lamp in combinatie met de standaard dagrijverlichting.
Ik heb een drietal 12 Volt aansluitingen gemaakt. Altijd handig, bijvoorbeeld voor een TomTom of extra verlichting :) Het zijn drie Dean pluggen uit de modelbouw-wereld. Dealextreme verkoopt ze onder de naam T-connector. Ik heb er drie op een stukje T-profiel gelijmd met epoxy.
Hier de tijdelijke schakeling voor de nieuwe lampen. Zo kan ik een tijdje rond rijden en zien hoe een en ander bevalt, en hoe veel korter de accu mee zal gaan.

EDIT: ...en het bleek te bevallen. Zie dit artikel over het netter maken van de bedrading.

maandag 22 november 2010

Spiegel-lampen bijna gereed

Zo, de spiegel-lampen zijn bijna gereed. Ik heb beide zaklampen ingekort en de drivers verwijderd. Aan het verkortte lichaam heb ik een aluminium oortje bevestigd met treknagels. In elke lamp zit nu een 335mA driver die geschikt is voor een spanning van 8 tot 40 Volt AC of DC.
Hier een reeks foto's gemaakt met een Sony Cybershot DSC-W380. Die maakt wat betere opnamen in de schemer dan mijn GSM :) De foto's zijn gemaakt met f/2,4, ISO-80, 2 seconden belicht.

Vooral van recht opzij is de Strada beter te zien - de B&M IQ Cyo in de neus is dan eigenlijk niet zichtbaar meer. Hier een foto schuin van voren.
Dit is het uitzicht vanuit de kuip met alleen de B&M IQ Cyo. De camera staat op een korte driepoot tussen de spiegels in.
En beide CREE Q5 spiegel-lampen erbij. Het schaduw-stuk vlak voor de fiets is vanuit de normale zitpositie niet zichtbaar door de neus die in de weg zit.
Op de volgende foto staan alleen de twee spiegellampen aan. Ik ben niet van plan zo rond te gaan rijden, maar het geeft een goed idee van de hoeveelheid licht die ze geven.
Tot slot nog een foto van een twintigtal meters afstand voor de Strada. Met het blote oog zijn de lampen nog als aparte lichtbron te onderscheiden, maar voor de camera is het één grote lichtvlek :)

zaterdag 20 november 2010

Ombouw zaklamp

Ik heb een aantal ritten rondgereden met de zaklampen bevestigd aan de spiegel. Hoop mist trouwens van de week... Eigenlijk hebben de twee zaklampen het maar één rit goed gedaan. Daarna gingen de lampjes intermittent werken en flikkeren. De oorzaak ligt waarschijnlijk is de zwakke mechanische bevestiging van de driverprint. Deze zit gewoon in een aluminium busje gedrukt, waarbij soldeertin gebruikt wordt om de spleet op te vullen. En tin kruipt onder mechanische spanning. Niet snugger dus, maar wel typerend voor goedkope Chinese lampjes.

Nu wil ik toch een andere driver gebruiken - eentje die geschikt is voor het 12V boordsysteem, dus dat is geen groot probleem. Ik heb de zaklamp inmiddels ingekort en een 350mA driver aan de LED gesoldeerd. De LED gaf met deze driver op 12 Volt nog 110 Lumen in mijn poor-mans 'Integrating sphere'. Iets minder dus dan met de standaard driver en de Li-Ion accu (was 130 Lumen). Opgenomen vermogen is 1,5 Watt.
De driver is nu alleen via twee draden verbonden met de LED. Er loopt geen stroom meer via onbetrouwbare contacten tussen de driver en de behuizing. Dat moet het knipperen van de LED verhelpen. Hoe nu verder te gaan, dat weet ik nog niet exact. Zit te denken aan een aluminium plaat om de lamp aan de spiegel te bevestigen. Dan de driver wat verkleinen om 'm in de lamp te kunnen proppen en de achterzijde dicht lijmen met plaatje aluminium met eventueel een plug erop.

Zoals altijd, Later meer!

EDIT:
@Mick: Stroomlijnkappen, dat vind ik te lastig, maar het zou natuurlijk wel voordeliger zijn...

@Quesjes: Dank voor de links :) De lampjes die ik nu heb zijn ter aanvulling van de V&M IQ Cyo en zijn ook vooral op de berm gericht. Ik wil ze bovendien nog een beetje dimmen, met een schakelaar om ze op vol vermogen te zetten als licht 'claxon'. Mocht ik teveel last van verblinden hebben, dan wil ik er een lensje op lijmen, zoals hier te zien: Koplamp voorzien van anti-verblindingslens



Links uit Quesjer's commentaar (Makkelijk om te klikken):
Quesjer, van binnen uit (elektriek)
CREE XR-E Q5 led in compacte alu behuizing
Solarc Lamp




dinsdag 16 november 2010

Jaartotaal reeds geevenaard.

Het is nu half November, en ik ontdek zojuist dat ik vanmorgen het jaartotaal aantal kilometers van 2008 (mijn recordjaar) overschreden heb. Het jaar 2010 wordt dus een nieuw recordjaar :)
Lekker belangrijk, maar wél leuk ;-)

maandag 15 november 2010

Spiegel-lamp foto's

Vanmorgen was het heerlijk fiets-weer! Heb gisteren een paar druppels olie in de schokdempers gedaan en de ketting gesmeerd, dus alles liep weer als een zonnetje.

Ik heb meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt en heb een paar foto's geschoten met de GSM camera. De camera rust hierbij op de rand van de schuimkap, vlak voor mijn gezicht, en toont aardig wat ik zelf zie.

Deze eerste foto laat het licht zien van de B&M IQ Cyo op een donker fietspad met zwart asfalt:

En deze foto laat het licht zien van de twee Romisen spiegel-lampen. De rechter lamp geeft een prettige verlichting van de berm, de linker gaat hier wat verloren in de zwartigheid van het asfalt.

En tot slot een foto van de drie lampen samen. Ik ben er alweer heel tevreden mee, de 3 lampen samen geven duidelijk beter zicht dan de ene IQ Cyo, vooral op de bermen van het fietspad.
Ik ervaar het zicht beter dan hier op de foto's te zien is; ik heb zeker voldoende licht om vlot door te rijden. De romp wordt verlicht door de spiegellampen, maar het verlichte deel valt gelukkig net buiten mijn gezichtsveld; ik heb er dus zelf geen nadelige effecten van.

De twee lampjes heb ik in de stand 'Medium' gebruikt (ze hebben 3 standen;: Hi - Medium - Strobe), zoals ook op de foto's getoond. De ene Li-Ion accu ging net iets minder dan een uur mee, de ander net iets langer.


Nu eens bedenken hoe ik deze lampjes deftig permanent kan bevestigen en aansturen :)

zondag 14 november 2010

Korte film 808 camera

Hier volgt een korte film die ik afgelopen woensdag gemaakt heb met de 808 camera. De qualiteit is niet echt van het niveau van Jan de Bont. Deels door (het gebrek aan) vaardigheden van de cameraman, deels door de beperkingen van deze €6,50 camera :) De film duurt iets meer dan 9 minuten.

vrijdag 12 november 2010

Spiegel-lamp

Ik heb toch altijd de angst dat 'mensen je niet zien' als je in een velomobiel aan het verkeer deelneemt. Naast de vele automobilisten die me wél zien, zijn er altijd een aantal sukkels minder oplettende medemensen bij. Dat uit zich wel eens in bijna-aanrijdingen. Dit is de huidige verlichting van de Strada, van voren gezien, bestaande uit de standaard B&M IQ Cyo en een zelfbouw helm lamp.
Om de zichtbaarheid van de Strada in het donker wat te vergroten, zit ik te denken aan het toevoegen van een tweetal lampjes ter hoogte van de spiegel. Ik heb om een beetje te experimenteren twee zaklampjes gekocht. 
Deze heb ik met een nylon P-klem op de spiegelsteun bevestigd. Het oor van de clip komt tussen de moer en de RVS ring in geklemd:
Ziet er wel leuk uit zo :) Van voren ziet het er zo uit:
En uit het oogpunt van overstekende konijntjes zo:
Ga er volgende week eens mee rondrijden en ervaring opdoen. Als het me bevalt ga ik de zaklampen voorzien van spanning uit de 12 Volt boord-accu via een dimmer en een driver circuit. Verder wil ik nog een schakelaar op het stuur om ze als 'licht-claxon' te gebruiken.