vrijdag 29 oktober 2010

Mini-mod met dopmoeren

Ik heb naast een probleem met klittenband ook een probleem(pje) met beschadigingen ten gevolge van schroefdraad. Het schroefdraad van de rechter spiegel beschadigt het glaasje van de rechter-shifter, en een van de boutjes bij het stuur beschadigt de mooie Jagwire remkabels.

Op zich geen van beide een urgent probleem, maar ik heb toch maar een mini-mod uitgevoerd. Met 3 RVS M6 dopmoeren op de uitstekende delen moet het euvel verholpen zijn.

Foto's en video's van 808 camera

Ik heb vandaag een kort stukje gereden om de bevestiging van de 808 camera op de Strada te testen. En de test is geslaagd; de camera blijft perfect op z'n plaats. Hier wat test foto's die ik vandaag genomen heb.




Een nog anderhalve minuut video. Er is wel iets vreemds aan de hand met het video format van de 808 camera; Windows live moviemaker loopt steeds vast als ik een video van de camera probeer te bewerken.
Afternoon ride in Almere from Erwin Gijzen on Vimeo.

Vandaag met ...

Ik ben vandaag met de velomobiel met hulpmotor naar kantoor. Een heel mooie VM, met 4 zitplaatsen. Dankzij de 44kW hulpmotor ben ik helemaal niet bezweet als ik op kantoor aan kom!

Maar goed, die kilometers tellen niet. Wat wel telt, zijn de 1364 km die ik in de maand October afgelegd heb met de Strada. Mede dankzij het Velomobiel Najaarstreffen 2010 heb ik een topmaand qua aantal kilometers. De nieuwe Strada zal ook wel zijn deel hebben gehad in het verhogen van de motivatie en daarnaast zullen 'omstandigheden' ook wel een rol gespeeld hebben. Het jaartotaal voor 2010 staat op 6866km. Als een en ander loopt zoals het hoort te verlopen zal ik mijn huidig persoonlijk record van 7391 km in 2008 overtreffen.
Het merendeel van deze afstand leg ik af tussen huis en werk. Mijn Fiat Punto genereert 136g/km CO2, dus als ik dezelfde afstand met de Punto afgelegd had, had deze 933kg CO2 geproduceerd. Da's heel wat, al kan ik me eigenlijk geen voorstelling maken bij zo een hoeveelheid CO2.

Helaas (voor Marcel ;-) heb ik dus geen beelden van de camera op z'n nieuwe zuignap. Hoop vanmiddag nog een stukje te kunnen rijden om de bevestiging op de Strada te testen, er is dus nog hoop!





donderdag 28 oktober 2010

Take 2

Tweede poging om de 808 camera op de Strada te zuignapperen. 

Een ietwat aangepaste universele telefoon/ GPS/ media Player houder voor in de auto (€1,95 bij de Action). 
Van de originele houder gebruik ik alleen de zuignap. Da's een mooie, met een hevel om de zuignap te bedienen. Op deze houder plaats ik met een M5 bout een aluminium plaat met klittenband. De camera bevestig ik daar weer op. Hoop dat 'ie nu wél blijft zitten :)

Het is wel een log ding geworden zo. Met de kleine zuignap was het een stuk onopvallender. Morgen hoop ik hem te testen, als het weer het toelaat.


Vandaag voor de vierde maal deze week geforensd met de Strada, gaat goed met de kilometers deze maand. ik voel een nieuw persoonlijk record aankomen :)

dinsdag 26 oktober 2010

Nieuwe (spion-) camera: De 808

'Ergens' op de website van David Hembrow staat de camera beschreven die hij gebruikt voor een deel van zijn video's vanuit de mango. Het is de '808' camera, verkrijgbaar bij Buyincoins voor een paar euro. Van de camera blijken vele modellen in omloop. Degene die ik geleverd gekregen heb van BuyInCoins is de #8. Deze staat uitgebreid beschreven op de website van Chuck Lohr. 

Ik heb er een zuignap onder gemaakt, om de camera makkelijk op de Strada te kunnen plakken.
Vandaag was de eerste testrit. De video is best wel om aan te zien.


Zoals te zien is aan het eind van de film was mijn keuze voor de zuignap niet echt slim - ik was de camera bijna kwijt ;p

De camera is best leuk. Er moet een micro-SD kaartje in, want de camera heeft geen intern geheugen. Bediening is met twee knopjes. Aan / uit en foto / film. De twee andere knoppen zijn alleen voor de sier en hebben geen functie. Een kleine LED geeft een vaag idee van wat de camera aan het doen is. Opladen gaat via de mini-USB aansluiting. De ingebouwde Lithium-Ion accu geeft genoeg stroom om ongeveer 60...80 minuten aan een op te nemen. 

De bediening is wat vaag, en de camera is helaas niet al te betrouwbaar. Vandaar ook waarschijnlijk de RESET schakelaar aan de zijkant - altijd een veeg teken. Ook de waterdichtheid zal te wensen overlaten. 

Leuk speelgoed dus, maar geen oplossing als je een betrouwbare camera zoekt.

Wegwerkzaamheden

Vandaag wederom me de Strada naar kantoor. De kids zijn vrij, en ik heb daarom halve dagen vrij genomen. 's Morgens werken en 's middags weer naar huis. Het rijdt een stuk prettiger met daglicht, en je kunt nog eens een foto maken. Zoals hier: Het pontje bij Ouderkerk aan de Amstel. Zo klein, dat je niet eens een overzichtsfoto kunt maken terwijl je van de pont gebruik maakt. Vandaag weer overgezet door de vriendelijke vrijwilligers van de stichting vrienden van het pontje. Ik neem ten minste aan dat het deze vrijwilligers betreft.
Hier gaat het pontje alweer terug. Tot nu toe heb ik geluk gehad, en heeft het oversteken van de Amstel me niet meer dan een paar minuten gekost. Ik denk dat het bijkans sneller is dan met de brug, 'dankzij' de stoplichten op en rond de N522.
Met de werkzaamheden rond de Hakkelaarsbrug schiet het ook op. Men is nog druk aan het frezen en asfalteren, maar er zit duidelijk vooruitgang in :)  Onbedoeld maar prettig bij-effect is dat ik veel minder hinder heb van sluipverkeer op de Naarderstraatweg.

maandag 25 oktober 2010

Stuurondersteuning en stoplichtdetectieluskabel

Vandaag heb ik de eerste 'mods' op de Strada toegepast. Best eng hoor, boren in een nieuwe fiets. 

Als eerste een idee wat ik helemaal zelf uitgedacht heb. Oh nee, ik heb het gewoon ergens gezien. En Theo heeft me heel vriendelijk voorzien van de juiste onderdelen en me verteld hoe het uit te voeren (waarvoor mijn dank). Ik heb een stuurondersteuningskabeltje gemonteerd. Hiermee zit het stuur vast aan het frame, zodat m'n handen niet op mijn buik hoeven te rusten tijdens het rijden. Dat scheelt weer wat zweet :)

Hier een fotootje van het resultaat:
Op het frame zit een aluminium plaatje die Theo voor me gemaakt heeft. Hier zit een RVS remkabel op met een kneldingetje. Het andere eind van de kabel zit door een gat in de stuurbuis, juist onder de rem-handels. En dat is 'het'. De kabel houd het stuur op de juiste hoogte. Grootste uitdaging is het boren van de gaten - heeft me minstens twee weken gekost om voldoende moed te verzamelen :D

Om de trapgaten heen heb ik een andere kabel gelegd. Een spoel van twee windingen dun elektriciteitsdraad. De draad zit daarbij om zichzelf heen gewonden om de spoel wat makkelijker in de Strada te kunnen plakken met vinyl tape.
De loop van de spoel heb ik met een stippellijn aangegeven. De spoel zit aan de binnenzijde en moet mijn Strada wat makkelijker detecteerbaar maken voor de detectielussen van de verkeerslichten op mijn route, en die van de slagboom op Schiphol (hoewel ik daar ook zonder problemen onderdoor kan rijden LOL).

De spoel is een kortgesloten winding en moet voldoende energie uit de detectielus(sen) kunnen halen, zodat ik geen acrobatische toeren meer hoef uit te halen om op het knopje te drukken als ik over wil steken. De theorie heeft zich al bewezen op de Strada van Theo. Zijn spoel is echter aan de onderzijde van de fiets bevestigd, loopt van de neus tot vlak voor het achterwiel en bestaat slechts uit een enkele winding. Ik hoop dat mijn kleinere spoel ook elektrisch voldoende 'groot' zal blijken te zijn. De spoel is bij montage binnen in ieder geval wat minder kwetsbaar voor stoeprandjes en dergelijke.

Tot slot heb ik nog een reserve accu gemaakt van 10 NiCd cellen, formaatje 'C'. De cellen zijn afkomstig van een groter pack en zitten met smeltlijm aan elkaar gekleefd. Hier omheen heb ik weer wat plakband gedaan, en een klittenband aan de onderzijde voor bevestiging in de fiets. De capaciteit ligt hopelijk in de buurt van die van de originele accu.
Tot zover dit artikel. Volgende keer, meerrrrrrr!